Lusterka motocyklowe

Prawidłowo ustawione lusterka motocyklowe pozwolą mocno ograniczyć konieczność obracania głowy, a dzięki temu również zmęczenie górnego odcinka kręgosłupa. Może nie wydaje się to dużą różnicą w tym kontekście, natomiast na dalekich trasach zdecydowanie da się tę różnicę odczuć, a zmęczenie negatywnie wpływa także na zdolność percepcji. Brak dbałości o kręgosłup szyjny może doprowadzić do trwałych urazów, a co za tym idzie konieczności leczenia i rehabilitacji. Lusterka motocyklowe są, więc dobrym rozwiązaniem na te problemy, natomiast niektórych sytuacjach mimo wszystko konieczne jest obrócenie głowy i nie zawsze można polegać tylko na nich. 

Jakie wymagania musi spełnić motocykl, aby być dopuszczony do ruchu? Reguluje to rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z 1 kwietnia 1999 roku w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia. Aby jednoślad został dopuszczony do ruchu drogowego, musi posiadać homologację obowiązującą w Europie, oznaczoną symbolem E lub e. By ją otrzymać, motocykl w szczególności musi być wyposażony w lusterka motocyklowe. Jakie? Co najmniej jedno lusterko motocyklowe zewnętrzne po lewej stronie motocykla, które zapewnia motocykliście niezbędną dla bezpieczeństwa ruchu widoczność z tyłu i to tyle z tych wymaganych. Natomiast naszym zdaniem warto zamontować dwa lusterka, po obu stronach. Tym bardziej, że producenci zazwyczaj sprzedają lusterka w zestawach, więc i tak kupisz dwa. 

Montaż lusterek motocyklowych stanowi podstawę bezpieczeństwa jazdy na motocyklu. Zadbanie o prawidłowe rozmieszczenie ich umożliwi kierowcy określenie w jakiej pozycji znajduje się motocykl w stosunku do innych pojazdów i obiektów między którymi się znajduje oraz tych znajdujących się za nim. Poza tym ładnie wykonane lusterka motocyklowe często stanowią także ozdobę motocykla i nadają mu atrakcyjny styl. 

Wydaje się, że w porównaniu do kierowców samochodów, motocykliści nie powinni mieć problemu z zauważeniem nisko położonych obiektów, takich jak słupki, motocykl nie posiada także górnej kopuły, która tworzy martwe punkty, ale to nie do końca tak. trzeba pamiętać, że motocyklista jeździ w kasku, który ma niezliczoną ilość zalet i nie powinniśmy pod żadnym pozorem z niego rezygnować (w świetle prawa nawet nie możemy), ale niestety posiada wadę jaką jest ograniczenie widoczności i utrudnienie obracania głowy. Szczególnie objawia się to przy osiąganiu dużych prędkości, gdy wiatr uderza w kask ze znaczną siłą. 

Prawidłowo ustawione lusterka motocyklowe pozwolą mocno ograniczyć konieczność obracania głowy, a dzięki temu również zmęczenie górnego odcinka kręgosłupa. Może nie wydaje się to dużą różnicą w tym kontekście natomiast na dalekich trasach zdecydowanie da się tę różnicę odczuć, a zmęczenie negatywnie wpływa także na zdolność percepcji. Brak dbałości o kręgosłup szyjny może doprowadzić do trwałych urazów, a co za tym idzie konieczności leczenia i rehabilitacji. Lusterka są, więc dobrym rozwiązaniem na te problemy, natomiast niektórych sytuacjach mimo wszystko konieczne jest obrócenie głowy i nie zawsze można polegać tylko na nich. 

Lusterka boczne na wymianę należy dobierać bardzo starannie. Te zaprojektowane przez producenta bywają trudne do zastąpienia. Wybierając zamienniki należy zwrócić uwagę na takie aspekty jak kształt, wymiary, wysokość oraz sposób zamocowania. Ważnym aspektem jest również stylistyka lusterek, dobrze gdy jest spójna z naszym motocyklem i nie ma negatywnego wpływu na jego atrakcyjność.