Przygotowanie motocykla
Wybrałem elementy, które moim zdaniem mają największy wpływ na to, czy na swoim motocyklu czujemy się dobrze i pewnie. Oto one:
– opony
– hamulce
– zawieszenie
– łożysko główki ramy
– napęd
– rolgaz
– dźwignie
Dziś będzie wyłącznie o oponach. Bo o oponach można mówić bardzo dużo (może nawet i ciekawie), ale dałoby to ścianę tekstu, przez którą sam bym nie przebrnął po jej napisaniu. Więc będzie tylko ćwierć ściany.
Więc jakie opony są najlepsze?
Odpowiednie!
Wiecie dlaczego w Internecie nie ma sensownej odpowiedzi na to pytanie, a jeśli już jakieś są to na każdym forum inna? Bo pytanie jest źle postawione. Oponę należy dobrać do oczekiwań, budżetu i stylu jazdy. Opona nie musi być nowa. Może być używana. Ale na boga! Nie pełnoletnia! Opona zachowuje swoje właściwości przez około 5 lat. Potem staje się twarda, szara i popękana. Zachowuje się jak plastikowa. Poza tym technologia idzie do przodu. Opona sprzed kilku-kilkunastu lat jest przestarzała konstrukcyjnie.
Po pierwsze: opona musi być świeża!
Po drugie: opona musi być dostosowana do tego, w jaki sposób ją używamy!
Opony można podzielić na:
➡turystyczne (Pilot Road, Angel ST, BT023, Roadsmart)
Te opony mają robić trasy. Długie. Najlepiej tak ze dwa razy dookoła świata. Bez zbędnego upalania wytrzymają 10-20kkm. Dobrze radzą sobie w deszczu i na suchym, w chłodne dni i ciepłe. Opona idealna? Nie. Przy agresywnej jeździe przegrzeje się i zacznie płynąć.
➡sportowe (M7 RR, Pilot Power, BT016 )
Podobnie jak wyżej, ale nieco bardziej miękkie i stabilne mieszanki. Lepsza przyczepność kosztem trwałości. Opona konstrukcyjnie przygotowana do bardziej agresywnej jazdy. Z racji rozbudowanego bieżnika równie dobrze radzi sobie z deszczem.
➡sportowo-wyścigowe (Diablo Rosso, Supercorsa SP, S20, S21)
Coś pomiędzy tymi powyżej i tymi poniżej
➡wyścigowe (Supercorsa, Racetec, D211, Power Cup, R10)
Najbardziej hardcorowe opony z homologacją drogową. Często są to slicki ze wzorkiem imitującym bieżnik na potrzeby homologacji. Przez to bardzo źle zachowują się na mokrym. Wykonane są z bardzo miękkiej (wręcz plastelinopodobnej) gumy. Dostępne w różnych twardościach mieszanki. Trwałość niska – ok 3-6kkm.
➡Slick
➡Wet
➡Rain
Ostatnie 3 można formalnie pominąć.
Gdy już wiemy jakiego typu oponę potrzebujemy, przechodzimy do ostatniego punktu: budżet!
Są marki droższe i tańsze, oferujące produkty z tego samego segmentu w różnych cenach. Więc jeśli mamy ograniczony budżet lepiej pójść w tańszą oponę, ale nową; niż kupować używkę. I przez tańszą-nową mam na myśli oponę następujących producentów: Metzeler, Dunlop, Michelin, Pirelli, Bridgesone. Chińskich nie, chińska jest dobra zupka, a nie opona (no chińskie sety też są niezłe i klamki. No i kierownice w sumie też).
Jeśli masz problem z wyborem opony dla siebie – zapraszamy do kontaktu z nami. Chętnie pomożemy.
Pozdrawiam Tomasz.
PS: Ja czczę Raceteci i Supercorsy. Spieszmy się je kochać. Tak szybko schodzą 🙁